De Vlaamse Regering zet met het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025-2029 een duidelijke koers uit voor structurele investeringen in mobiliteit en openbare werken. Met een voorziene meerjarige inspanning van gemiddeld 1,4 miljard euro per jaar voor structureel onderhoud en een eenmalig benodigd bedrag van 14,55 miljard euro om de bestaande onderhoudsachterstand weg te werken, wil Vlaanderen zijn infrastructuur robuust, veilig en toekomstgericht maken.
Het GIP legt prioriteit bij structureel onderhoud van autosnelwegen, gewestwegen, bruggen, tunnels, vaarwegen en kunstwerken. Daarbovenop worden grote infrastructuurprojecten voorbereid en uitgevoerd die economische en maatschappelijke hefboomeffecten genereren, zoals de Oosterweelverbinding, de R0 rond Brussel en de Seine-Scheldeverbinding.
Het programma bevat ook gerichte investeringen in verkeersveiligheid (met 275 miljoen euro voorzien tot 2029), duurzaam personen- en goederenvervoer (zoals de vergroening van de busvloot van De Lijn en de uitbouw van Hoppinpunten), de verdere automatisering van waterwegen, innovatief verkeersmanagement en digital twins voor een performanter assetbeheer. Voor de waterbeheersing is er extra aandacht voor dijken, sluizen en pompstations die aangepast zijn aan klimaatverandering, en de kustbeveiliging richting 2050 krijgt een strategisch beleidsplan.
Naast de uitvoering van werken is er budget voorzien voor voorbereidende studies, onteigeningen en een geïntegreerde minder-hinderaanpak. Innovatie in overheidsopdrachten en PPS-constructies moeten een kostenefficiënte uitvoering mogelijk maken.
Voor West-Vlaanderen voorziet het GIP concrete investeringen en onderhoudswerken in uiteenlopende domeinen:
-
Wegennet en gewestwegen: structureel onderhoud en vernieuwing van wegvakken op de R8 (Kortrijk/Kuurne/Harelbeke), R30 Brugge, N8 Alveringem, Lo-Reninge, Vleteren en Poperinge-Ieper, N35 Tielt en de ring om Diksmuide.
-
Bruggen en kunstwerken: renovaties aan de Steenbruggebrug, Krakelebrug en Kruispoortbrug in Brugge, en herbouw via het PPS-programma OverBruggen.
-
Waterwegen en havens: onderhoudsbaggerwerken in de kustjachthavens Nieuwpoort, Oostende, Zeebrugge en Blankenberge; opwaardering van het kanaal Roeselare-Leie inclusief de sluis Ooigem en de Kop van de Vaart in Roeselare; investeringen in de Nieuwe Sluis Zeebrugge en het havengebied Oostende met focus op offshore en blauwe economie.
-
Waterbeheer: maatregelen voor het IJzerbekken en de Brugse Polders met aandacht voor structureel onderhoud aan stuwen, sluizen en oevers, die zowel waterveiligheid als economische binnenvaart ondersteunen.
-
Fiets- en voetgangersinfrastructuur: realisatie van fietspaden langs gewestwegen, bruggen zoals de fietsersbrug N49 aan Celieplas in Damme en investeringen via het Masterplan Fiets en het Fietsfonds.
-
Personenvervoer: vernieuwing van de bus- en tramvloot van De Lijn, investeringen in toegankelijke haltes, Hoppinpunten en combimobiliteit, met bijzondere aandacht voor ontsluiting en duurzame modal shift.