•Mobiliteitsbrief 200 - Basisbereikbaarheid
•'Alle vervoerregio's kunnen nu officieel aan de slag'
De richtlijnen en procedures voor de uitwerking van basisbereikbaarheid krijgen vorm. “We zullen op een interactieve en communicatieve manier met alle actoren samenwerken”, zegt Peter Hofman, coördinator vervoerregio's bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
•Regelgeving basisbereikbaarheid
• 'Vervoerregioraden Zitten Aan het stuur voor een Betere Mobiliteit in de regio'
De vervoerregioraden voor de 15 vervoerregio's in Vlaanderen Zijn Vandaag Samengesteld. De eerste stappen naar een openbaar vervoernet en regionaal mobiliteitsplan kunnen nu gezet worden. De Mobiliteitsbrief ging poolshoogte nemen bij twee bestuurlijke voorzitters: Carl Hanssens van vervoerregio Waasland en Marleen Lambrecht van vervoerregio Aalst.
•Regionaal mobiliteitsplan: 'De stapsgewijze opbouw biedt een stevige houvast'
Het regionaal mobiliteitsplan legt de globale mobiliteitsvisie voor een lange termijn voor de vervoerregio. De afdeling Beleid van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft een methodiek uitgetekend aan de hand van de Europese SUMP-richtlijnen, die ook de basis vormen voor de methodiek van de lokale mobiliteitsplannen.
•Met projecten naar de Projectstuurgroep (PSG)
Het decreet Basisbereikbaarheid vereenvoudigt de projectwerking. De gefaseerde projectmethodologie blijft behouden, net als enkele herkenbare begrippen zoals de startnota en de projectnota. Het procesproces verloopt over de gehele procedure via een overleg in de projectstuurgroep (PSG), het project doorheen alle procedure.
•Het team MOW spreekt met één stem
De verschillende diensten van de Vlaamse overheid stroomlijnen hun standpunten en nemen vanuit een coherente visie deel aan de vervoerregioraad.
•Kernnet en aanvullend net vorm krijgen
Via een proces van modellering en kosteninschatting zullen het kernnet en het aanvullend net vorm krijgen. De beslissers en adviesverleners volgen het net.
•Wat met de projectsubsidies?
Om de continuïteit te verzekeren, blijvende de huidige subsidieregelingen min of meer onveranderd. Met het weg van het kwaliteitsadvies en van vallen tot het opmaken en beginnen van het gemeentelijk mobiliteitsplan geven we meer duidelijkheid over de voorwaarden. Deze zijn ook van toepassing op de voorwaarden die gelden voor het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten waarvan de bestaande typen behouden blijven.
•De vervoerregio Antwerpen structureert participatie en co-creatie in werkbanken
Het decreet Basisbereik verankert participatie in de Vlaamse regelgeving met de bedoeling participatie meer doordacht en strategisch in te bedden in de werking rond mobiliteit. Het decreet bij het uitvoeren van planning, maar ook bij het uitvoeren van planning, maar ook bij het uitvoeren van de basisbereikbaarheid. Het is zinvol om te kijken naar riet bestaande burgerinitiatieven zoals in Antwerpen gebeurde.
•Fiets als essentiële schakel in de vervoerregio'
•Nieuwe standaardbestek 250
•Terugkommoment voor beginnende bestuurders
•Telraam zet burgers in voor verkeerstellingen
•Aanvullende reglementen sinds 1 mei enkel via Loket voor Lokale Besturen
•15 oktober: Dag van de Mobiliteitsprofessional