Deze whitepaper gaat dieper in op de problemen die u kunt tegenkomen als u uw goederen of diensten wilt exporteren. Want hoe groter de afstand, hoe moeilijker het wordt om een correct en betrouwbaar beeld te krijgen van uw gesprekspartner. En dat brengt aanzienlijke risico’s met zich mee. Gelukkig zijn er verschillende initiatieven van de overheid om de export te stimuleren. Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden die u kunnen helpen om de risico’s bij internationaal zakendoen tot een minimum reduceren.
Uit de inleiding:
Exporteren of niet exporteren? Dat is voor veel kmo’s vandaag de vraag. Het antwoord is niet voor elke onderneming even gemakkelijk te geven.
Veel duidelijker zijn de cijfers over exporterende kmo’s.
- Organisaties die exporteren kennen een sterkere groei dan ondernemingen die dat niet doen. Bijna de helft (49%) van de exporterende kmo’s zag de omzet tijdens de laatste drie jaar toenemen, vergeleken met 29% van de niet-exporterende kmo’s.
- In het onderzoek en rapport van UPS verwacht 42% van de Belgische kmo’s haar export te zien groeien.
Export is voor België vooral een B2B-verhaal.
- 82% van de Belgische exporteurs heeft bedrijven als klanten.
- Volgens de Exportbarometer van Flanders Investment & Trade (FIT) noteerde
- 51,6% van de Vlaamse kmo’s een stijging van hun export in 2014.
- Ter vergelijking: in 2013 was dat 48,5%, in 2012 slechts 43,4%.
- Bijna 13% noteert een groei van meer dan 50% tegenover 2013.
- Tegelijkertijd blijft het vertrouwen in het wereldwijde economische klimaat stijgen. Op een schaal van 1 tot 10, was het gemiddeld vertrouwen van onze bedrijven 6,3. In 2015 was dat maar 5,9.
Met deze cijfers in het achterhoofd, lijkt de conclusie snel getrokken: exporteren loont. U kunt er alleen maar bij winnen.
Los van de naakte cijfers zijn er nog andere redenen waarom bedrijven exporteren en is het voor u misschien ook het overwegen waard.
- Bedrijven in België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk verklaarden allemaal dat de vraag van een buitenlandse klant de belangrijkste drijfveer was om te exporteren. De Belgische of Vlaamse afzetmarkt is te krap zodat bedrijven hun productiecapaciteit niet ten volle kunnen benutten.
- De bikkelharde concurrentie.
- De onderzoeks- en ontwikkelingskosten liggen te hoog voor kleine productiehoeveelheden.
- Bedrijven zijn te sterk afhankelijk van een economie die slechts erg traag groeit.
Vooral kleinere ondernemingen kampen met drempelvrees om buiten de landsgrenzen aan de slag te gaan. De kostprijs, allerlei formaliteiten en administratie schrikken hen daarbij af. Maar eveneens de risico’s verbonden aan een buitenlands avontuur zijn een remmende factor.
In dit e-paper focussen we op 5 veel voorkomende risico’s en verschillende oplossingen om ze te counteren. Dekt u zich hier tegen in, dan staat u alvast sterker in uw exportschoenen.