Artikel - Persartikel

Vlaamse consument is bezorgd rond klimaatverandering, maar dat vertaalt zich niet in een duurzame kledingkast

Oorspronkelijke titel: Onbewust duurzaam: de kloof tussen klimaat en kledingkast
Bron: Ecotips, 2025, 4
01-09-2025
Publicatiedatum: 25-08-2025

Uit de recent gepubliceerde Modemonitor 2024 blijkt dat consumenten meer belang hechten aan klimaatverandering dan vorig jaar. Toch vertaalt zich dit niet in een duurzaam aankoopgedrag van kledij. Consumenten hechten meer belang aan de prijs, het draagcomfort en de kwaliteit dan aan duurzamheid. Jolien Roedolf, onderzoekster bij Thomas More, licht de cijfers van de Modemonitor toe en biedt verklaringen voor het paradoxale koopgedrag van de Vlaamse consument.

Bron: Ecotips, 2025, 4 p. 21 - 01-09-2025
Digitaal in de collectie
Je hebt niet genoeg rechten om dit te raadplegen
Auteur(1)
Katrien Duchène
Termen(6)
Tweedehandsmarkt
Consumentengedrag en detailhandel
Duurzame textielverwerking
Confectie-industrie
Klimaatwijzigingen
Organisaties(1)