Hoe maak je van medewerkers intrapreneurs?
intrapreneurship
In deze inspiratienota onderzoeken we hoe intrapreneurship een bedrijf wendbaarder en innovatiever kan maken. De conclusie is dat ‘ondernemen aan de binnenkant’ een cruciaal cultuurelement kan zijn om te reageren op disruptieve omgevingen.
Meerwaarde
Intrapreneurship is ondernemen van binnenuit waarbij medewerkers in een organisatie innovatieve ideeën lanceren én in handen nemen. Intrapreneurship kan op diverse manieren meerwaarde bieden voor een organisatie, zoals hogere betrokkenheid, minder verloop en meer wendbaarheid. Bedrijfsleiders die van hun werknemers ondernemers willen maken, zetten best in op een cultuur van experimenteergedrag en innovatie. We zien dat bedrijven concrete maatregelen kunnen nemen om een cultuur van intrapreneurship tot stand te brengen en ervoor te zorgen dat ideeën ook concrete resultaten opleveren.
Maar hoe maak je van medewerkers ondernemers, zonder dat ze het bedrijf verlaten welteverstaan? Om tot die bedrijfscultuur te komen, zijn er drie aspecten. Ten eerste moet je je medewerkerspotentieel verhogen. Maar liefst 60% van de werkgevers vindt dat de talenten van hun medewerkers onvoldoende benut worden. Bij de bevraagde werknemers denkt 40% daar net zo over. Je moet bovendien het talent in je bedrijf aan boord houden. Ondernemend talent verlaat immers vroeg of laat het bedrijf als het onbenut blijft. Ten derde moeten bedrijven wendbaar zijn in tijden van omwentelingen. Intrapreneurship wordt dan het gepaste antwoord op disruptie.
Vijf stappen
In het tweede gedeelte van de nota worden vijf stappen naar intrapreneurschap onderscheiden.
- Opleiding en inspiratie vormen de eerste stap. Opleiding kan immers een manier zijn om de persoonlijke drijfveer van mensen aan te spreken en hen persoonlijk te prikkelen tot ondernemerschap.
- Ten tweede stelt de auteur dat het belangrijk kan zijn om trekkers mee te hebben die ondernemerschap stimuleren en anderen hierin meenemen. Niet iedereen is immers van nature ondernemend.
- Een derde aspect is innoveren op verschillende niveaus. Het zijn niet enkel uw high potentials die innovatief kunnen zijn.
- Op vier staat de ondersteuning die de organisatie aan individuen moet aanbieden zodat het niet bij goede ideeën blijft.
- Tot slot kan het helpen te incentiveren bij ondernemerschap. Waar een financiële beloning niet mogelijk of wenselijk is, is erkenning enorm belangrijk. Beslissers die erin slagen om op een authentieke manier hun waardering te uiten, leggen de basis voor toekomstig ondernemerschap in hun organisatie.